Автомобильные перевозки З одного боку, автохолодильник в далекій дорозі - це дуже зручно. Не потрібно вибирати забігайлівку, де чистіше, або їсти усухом'ятку консерви.
Просто з'їхав з шосе в красивому місці, розклав на багажнику скатертину-самобранку, дістав запітнілу пляшку мінералки, намастив масло на хлібний шмат, поклав згори холодний шматочок рибки. І нехай весь світ заздрить. З іншого боку, можна ж обійтися і без цього, адже холодильник коштує грошей, займає місце в багажнику, споживає енергію.
Отже усе залежить від особистих переваг і вимог. До того ж існує декілька різних типів цих пристроїв, що полегшує вибір. Особливо коли точно знаєш, що тобі потрібно.
Деякі автомобілі штатно оснащуються вбудованими холодильниками, включеними в систему кондиціонування. Холодною місткістю працює ящик-підлокітник між сидіннями або "бардачок". Правда, об'єм такого холодильника розрахований хіба що на пару пляшок лимонаду і бутерброд, але він вже є і нічого для своєї роботи більше не вимагає. Мобільні холодильники вимагають як мінімум вільного місця і електроживлення, зате розрізняються об'ємами, конфігурацією і можливостями. Конструктивно вони діляться на компресорні і термоелектричні. Перші за принципом роботи не відрізняються від домашніх і можуть навіть заморожувати продукти. Другі побудовані на основі елементів Пельтье. Ці елементи є сендвічем з двох сполучених особливим чином напівпровідникових пластин, одна при подачі струму - нагрівається, а інша -охолоджується.
Холодна сторона дивиться всередину відділення для продуктів, гаряча - на вулицю. Якщо поміняти полярність, пристрій перетвориться на нагрівач. Теж зручно. До того ж в конструкції немає ніяких рідин і газів, відсутні складні механічні деталі. Правда, ККД такого холодильника нижче, ніж у компресорного, тому він охолоджує повільніше і, як правило, не більше, ніж на 20° в порівнянні з навколишньою температурою. Зате він компактний. По відношенню корисного об'єму до ваги і зовнішніх габаритів такі холодильники кращі.
Є і ще один різновид мобільного холодильника - газовий. По суті це такий же компресорний апарат, тільки оснащений спеціальним пальником і живлений від звичайного побутового балона з пропан-бутаном. Його можна використовувати і як стационарныей в місцях, де є проблеми з електрикою. А оскільки газові холодильники роблять зазвичай "багатопаливними", тобто працюючими як від газу, так і від електрики, вони краще всього підходять для кочового переміщення, коли довгі стоянки чергуються з переїздами. І все ж таки наскільки автомобільні холодильники ефективні? Для наочності ми взяли три різні моделі - компресорну і дві термоелектричні (просту і поскладніше). Вибираючи агрегати, ми керувалися їх популярністю на ринку - як по марках, так і за об'ємом. З термоелектричних моделей ми зупинилися на простому і такому, що тому вважається супернадійним Ezetil Е21 (різниця температур - до 22°), а також максимально продуктивному Waeco TropiCool 21FL (різниця температур - до 30°). Компресорну технологію демонстрував Waeco CoolFreeze CDF18.
При меншому на три літри об'ємі холодильної камери, ніж у термоелектричних моделей, цей агрегат виявився найбільшим і важким. А разом і найдорожчим. Причому по вазі і ціні різниця вийшла більш ніж значною.
В кожний з холодильників ми завантажили по п'ятилітровому бутлю води і термометру, підключили до бортової мережі, завели мотор і поїхали. І що ж? Насамперед згорів китайський розгалужувач прикуривателя, що не впорався з покладеним на нього навантаженням. Довелося його замінити. Після цього усе пішло як належить. При навколишній температурі 25° З найшвидше охолоджував воду, природно, компресорний агрегат. За пару годин в ньому температура дійшла до 10, тоді як в термоелектричних моделях до цього моменту було по 17.
Ще через чотири години в них стало 12, тоді як компресорний наблизився до нуля. Для чистоти експерименту ми виставили регулятори температури на обох Waeco на максимум.
У Ezetil такого регулятора не знайшлося - з ним було найпростіше. Увечері, з падінням навколишньої температури, охолодження у термоелектричних моделей пішло швидше, причому на температурах від 10 і нижче стало видно різницю: Waeco охолоджував трохи швидше. Але доморозити до мінуса нам просто не вистачило терпіння. Після дванадцяти годин роботи температура опустилася лише до 5 і 3 відповідно. Градусник на вулиці при цьому показував 17° С. А компресорна модель на той час вже давно вийшла на режим заморожування. Загалом, що і вимагалося довести. Втім, чи потрібні вам в дорозі кубики для льоду? А взагалі єдиного оптимального для усіх варіанту немає і бути не може. Тому-то і різноманітних холодильників робиться багато. Потрібно брати в розрахунок і кліматичну зону, і відірваність від цивілізації в поїздках, і основну мету використання.
У будь-якому випадку важливо лише, щоб бортова мережа витримувала додаткове навантаження, що створюється цим електропобутовим апаратом, а розташування речей в багажнику не заважало вільній циркуляції повітря і відведенню зайвого тепла від термоелементів.
Автомобильные перевозки
|