Частіше і "на холодну" . Більшість виробників рекомендує перевіряти тиск у шинах раз на два тижні (при інтенсивних пробігах - кожні 2000 км). Справа в тому, що повітря, нехай і поступово, але йде з колеса - матеріали покришки не можна назвати абсолютно герметичними.
Додатковими факторами можуть бути пошкодження шини, негерметичність вентиля і т.д. У будь-якому випадку поступово, але вірно тиск в колесі знижується. Крім того, незайвим буде взяти в руки манометр і перед далекою поїздкою, особливо якщо їхати доведеться по швидкісних трасах. З пониженням температури тиск у шинах падає, тому різке похолодання - привід для позапланової перевірки. Ще більш важливе питання - де перевіряти? Багато власників звикли користуватися послугами шиномонтажних майстерень або безкоштовним компресором на деяких АЗС. Але чи враховують вони при цьому, що в момент поїздки шини нагріваються, а тиск у них зростає? Поки ви доїдете до компресора, шини прогріються - доведеться вводити коригування. Яку - точно ніхто не скаже (залежно від погодних умов та умов руху, ряду інших чинників дані можуть «танцювати» у межах декількох десятих атм), саме тому перевірка і коректування тиску «гарячих» шин настійно не рекомендуються. Проводити заміри потрібно «на холодну», тобто перед поїздкою, поки шини ще не прогрілися, або після тривалої стоянки (не раніше ніж через годину після зупинки). Тому робити це краще все-таки по-старому: своїм манометром перед виїздом з двору.
Експериментальним шляхом. Щоб усе вищесказане не носило суто теоретичний характер, ми озброїлися манометром і провели ряд вимірів. Спочатку перевірили теорію про «холодних» і «гарячих» шинах (див. таблицю 1). На вулиці - мінус 11 С, автомобіль якраз після нічної «сплячки» ... Три контрольні виміру, і ми упевняємося: тиск становить всього 1,8 атм замість рекомендованих 2,0 атм (до слова, тиск перевірялося всього за 10 днів до того. ..). Колесо підкачає потім - нам важливо з'ясувати, наскільки зміняться показання манометра після того, як автомобіль пробуде в дорозі якийсь час. Година їзди по місту, 20 км позаду - цього достатньо, щоб колеса нагрілися. Чергова серія вимірів видає новий результат - 1,9 атм. Різниця між перевіркою «на холодну» і «на гарячу» склала всього 0,1 атм, але, по-перше, температура навколишнього повітря була невелика, по-друге, мала місце розмірене їзда, під час якої стрілка тахометра рідко перевищувала 60 км / ч.
До речі ... Вважається, що за станом покришок можна визначити, з яким тиском вони експлуатувалися. Рівномірний знос свідчить про те, що тиск був у нормі або близько до рекомендованих показників. Зношена середня частина протектора - ознака того, що власник вважав за краще перекачувати шини, а от при зниженому тиску більше страждають бічні частини протектора. Для кожної моделі автовиробник рекомендує свої значення тиску в шинах, причому вони можуть бути індивідуальними для кожної модифікації або ж залежати від типорозміру шин. Слід також враховувати, що тиск у шинах на передній і задній осі може відрізнятися. Нерідко автовиробник вказує два значення: для автомобіля з частковим завантаженням (з водієм і пасажиром) і з повною - у другому випадку тиск має бути збільшений на 0,2-0,3 атм (друге значення рекомендується і при далеких поїздках на високих швидкостях). Дані виробника вказуються в інструкції з експлуатації, а також у самому автомобілі - зазвичай інформаційна табличка розміщується з внутрішнього боку лючка бензобака або в дверному отворі з боку водія (на центральній стійці або на торці дверей). За «основними» колесами багато автомобілістів ще так-сяк слідкують, а ось запасне, як правило, залишається без уваги, і коли настає година ікс, «запаска» зазвичай виявляється порожньою ... Тому рекомендується не тільки періодично перевіряти тиск і в п'ятому колесі, але і перекачувати його приблизно на 0,3 атм - про запас. Динамічна їзда, рух на високій швидкості, особливо коли температура покриття набагато вище нуля - все це призведе до того, що різниця буде куди більшою. До слова, зміна тиску в шинах під час руху - саме те «зло», з яким доводиться мати справу в світі автоспорту. Адже весь потенціал автомобіля, в кінцевому рахунку, залежить від контакту коліс з дорогою, а ось яким він буде - це як раз питання правильно виставленого тиску. Природно, воно вибирається з урахуванням цілого ряду факторів, в тому числі і прогнозованого прогріву покришок. Але то справи спортивні, а для цивільної їзди свої правила. І вони такі: тиск виставляється відповідно до рекомендацій виробника - на встановлену величину і в той момент, коли покришки «холодні». Ну а як щодо залежності свідчень від температури навколишнього середовища? Одне і те ж колесо ми помістили у три різних кліматичних режиму (див. таблицю 2). Спочатку 12 годин воно провело в теплому боксі при температурі повітря 18 С - тиск склало 2,2 атм. Потім ще 12 в холодному боксі при температурі повітря мінус 3 С. Тиск впав на 0,05 атм - до 2,15 атм. Небагато? Ну а тепер одна ніч у багажнику автомобіля, де до ранку спостерігалося мінус 12 С. Тиск опустилося до 1,95 атм - у порівнянні з початковим значенням воно знизилося на 0,25 атм! Отримані дані підтверджують теорію: при незначних коливаннях температури навколишнього повітря коректування тиску не потрібно. Але коли стрибок більш значний (наприклад, в нашому випадку він склав 30 С), різниця буде куди більш істотною (знову ж таки в нашому випадку вона склала більше 10% початкового значення). А адже отримати таку розбіжність не так уже й складно: візьміть «тепле» колесо з опалювального гаража, виставте тиск, потім встановіть на автомобіль, який їздить по зимових дорогах, - ось вам і перепад у кілька десятків градусів ...
Більше або менше? Правильно виставлений тиск не тільки сприяє максимальному терміну експлуатації шин, але і забезпечує комфортне і безпечне пересування на автомобілі, дозволяє найбільш ефективно використовувати весь його технічний потенціал. Перекачані шини роблять реакції автомобіля гостріше, сприяють зниженню витрати палива (адже опір коченню знижується). Але при цьому всі нерівності машина проходить жорсткіше - страждають і їздовий комфорт, і ресурс підвіски. Крім того, нерівномірно зношується сама покришка - швидше «стирається» середня частина бігової доріжки протектора. При недостатньому тиску спостерігаються підвищені деформації шини, нагрівання, що веде до прискореного зносу або руйнування. Збільшується опір коченню, що призводить до підвищеного витраті палива. Погіршується керованість, з'являється ризик прослизання покришки щодо обода, а також зростає ймовірність «підломити» шини в крутому повороті, внаслідок чого можливий контакт колісного диска з дорогою, що загрожує вже переворотом. Природно, все це - наслідок вкрай низького тиску, до чого, як правило, доходить рідко. Зазвичай навіть самі «ліниві» власники відбуваються лише підвищеною витратою палива і прискореним зносом покришок. Але іноді знижений тиск діє на благо. Адже в цьому випадку пляма контакту з дорогою зростає - це якість можна використовувати при їзді по бездоріжжю по слабкому грунту. Але потім, виїхавши на дорогу з твердим покриттям, необхідно підкачати шини до необхідного значення тиску.
Таблиця 1 Залежність тиску від «прогріву»покришки Стан покришки t навколишнього повітря Тиск «Холодна» -11 С 1,8 атм «Гаряча» -10 С 1,9 атм
Таблиця 2 Залежність тиску від температури навколишнього середовища Місце зберігання колеса t навколишнього повітря Тиск Теплий бокс 18 С 2,20 атм Холодний бокс -3 С 2,15 атм Вулиця -12 С 1,95 атм
Вердикт. Поведінка автомобіля на дорозі багато в чому залежить від правильно виставленого тиску в шинах. Як це зробити, ми розповіли, хоча можна було б сказати простіше: дотримуйтесь рекомендацій виробника. І не лінуйтеся час від часу перевіряти колеса, адже це - запорука вашої безпеки.
Читайте також:
|