КОНСТРУКЦІЯ І ПРИЗНАЧЕННЯ
Автосигналізація зазвичай складається з блоку з роз'ємами для підключення джгутів дротів, а також брелока, призначеного для управління блоком за допомогою радіосигналів. Дроти джгута підключають до автомобільної електропроводки і до периферійних пристроїв сигналізації, таким як сирена, світлодіодний індикатор, кінцеві вимикачі, всілякі датчики. Слід сказати, що кількість периферійних пристроїв може бути різною і залежить від типу, а також від комплектації сигналізації.
Сирени бувають автономні і неавтономні.
Усередині автономної сирени знаходиться акумулятор, що живить сирену при спробі знешкодження її шляхом пері різання дротів, а на корпусі є замок для відключення сирени спеціальним ключиком у разі потреби, наприклад, коли вимагається зняти з автомобіля акумулятор.
Неавтономні сирени "залежні" від акумулятора автомобіля або від резервного джерела живлення сигналізації (якщо такий є).
Світлодіодний індикатор
Служить для візуального повідомлення про режими роботи системи. Коли автосигналізація на охороні, він блимає рідко, приблизно один раз в секунду. У інших режимах світлодіодний індикатор блимає по-іншому, але в кожному по-своєму. Дуже важливо, що майже на усіх сигналізаціях він дозволяє діагностувати причину спрацьовувань, тобто визначати, що послужило причиною останньої тривоги : чи відкривалися двері, капот або спрацьовував датчик.
ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ СИГНАЛІЗАЦІЙ
Сповіщення власника
Основною функцією сигналізації є охорона автомобіля шляхом сповіщення хазяїна про спробу проникнення в його автомобіль. Сповіщення, як правило, відбувається шляхом включення сирени, встановленої під капотом і передавача пейджера. Включення сирени і пейджера називатимемо звуковою сигналізацією. При цьому включається і світлова сигналізація: блимають або покажчики поворотів, або габаритні вогні. Таким чином, сигнал тривоги (сигнал сповіщення) складається із звукового і світлового сигналів. Якщо вдуматися в значення слова сигналізація, то і призначення її стане ясним. Загостримо увагу на цьому, здавалося б, очевидному факті ось чому.
Багато хто вважає, що основною функцією автомобільної сигналізації є відмикання і замикання дверей при натисненні на кнопку брелка. Бувають ситуації, коли клієнт просто не може зрозуміти: як це взагалі може існувати сигналізація, яка не замикає і не відмикає дверей. Якщо вам це теж незрозуміло, поверніться на початок абзацу. Не варто замовляти сигналізацію, якщо вам потрібне тільки відмикання і замикання дверей за допомогою брелка. Для цієї мети існують спеціальні пристрої - керовані по радіо центральні замки.
А можливо, вам більше припаде до душі імобилайзер з центральним замком? Якщо ж в автосалоні таких пристроїв немає, і ви вимушені встановити сигналізацію, обов'язково загострите увагу менеджера на тому, що ви хочете користуватися сигналізацією як керованим по радіо центральним замком. Річ у тому, що у деяких моноблочних сигналізацій такої можливості просто немає.
З функцією охорони слід зіставити ще одну річ - код брелка. Це радіосигнал, який передається при натисненні кнопки. Код брелка буває фіксованим (статичним) і плаваючим (динамічним).
Останній міняється кожного разу, коли ви натискаєте кнопку брелка, і система встає на охорону або знімається з неї. Природно, плаваючий код кращий за фіксований. Виробники сигналізацій з плаваючим кодом обіцяють немислиме число кодових комбінацій, тобто код за час життя автомобіля не повторюється ніколи.
Отже, основна функція сигналізації - охорона. Вона підрозділяється на охорону периметра і роботу датчиків.
Охорона периметра
Охорона периметра означає спрацьовування сигналізації при відкриванні будь-яких дверей автомобіля, а також капота і багажника. Реалізується вона за допомогою кінцевих вимикачів. У більшості автомобілів при відкритих дверях горить підсвічування салону. Підсвічування реалізоване за допомогою штатних кінцевих вимикачів, їх же використовують і для сигналізації, а для реакції на відкривання капота і багажника встановлюють додаткові кінцеві вимикачі.
Датчики: типи і призначення
Датчики - це пристрої, що підключаються до сигналізації і службовці для реагування на різні дії, що прикладаються до автомобіля. Розрізняють датчики удару, об'єму, кочення (зміщення) і інші.
Датчики удару, як правило, вібраційні, ними комплектують багато сигналізацій через дешевизну.
Датчики об'єму дорожчі, і бувають вони двох типів - ультразвукові і мікрохвильові (чи, що те ж саме, радарні). Ними комплектують дорогі сигналізації.
Датчики зміщення (кочення, положення) - найдорожчі незалежно від принципу роботи. Сигналізації ними практично не комплектують, але потрібно мати зважаючи на, що тільки ці датчики здатні зреагувати на піддомкрачування автомобіля.
Датчики удару і мікрохвильові датчики об'єму бувають одно-зонні і двух-зонні.
Двозонні датчики - ті, що при слабкій дії подають попереджувальний сигнал "попискуванням" або "кряканням" сирени, а при сильній дії включають повний цикл тривоги, тоді як однозонні датчики завжди включають сирену на повну "котушку".
Кінцевий вимикач ("кінцевик") - це теж датчик, причому найпростіший. Він реагує на відкривання дверей, капота або багажника. Прийнято розглядати роботу датчиків окремо від охорони периметра. Тому є декілька причин, основна з яких полягає в тому, що охорона периметра є обов'язковою функцією будь-якої сигналізації, але не усі сигналізації комплектуються датчиками.
Проте, є можливість для підключення будь-якого датчика до будь-якої сигналізації, при цьому може виникнути тільки проблема двох-зонності (працюватиме лише одна зона з двох), а вже одно-зонні датчики завжди можна підключити.
Блокування двигуна
Другою (якщо не першою) за значимістю функцією сигналізації, з точки зору охоронних властивостей, являється блокування двигуна. Стандартно двигун блокується при включенні охорони, т. е. коли автомобіль під охороною, двигун його не заводиться. Якщо ж алгоритм роботи сигналізації передбачає включення блокування в інших ситуаціях, без включення охорони, це означає, що сигналізація має функцію протиугінної системи або імобілайзера.
Блокування двигуна буває активним або пасивним. Це питання апаратної реалізації, розглядати детально його не має сенсу. Відмінність активного блокування від пасивної в тому, що при відключенні живлення системи перша зникне, а друга збережеться. У цьому плюс пасивного блокування - вона надійніша. Активна краще тим, що користувачеві легше її нейтралізувати у разі неправильної роботи системи. Для цього досить знеструмити систему - вийняти запобіжник або роз'єм з блоку.
Виконують блокування за допомогою звичайних електромеханічних реле. Якщо реле вмонтоване в блок, то говорять, що блокування вбудоване. Інакше блокування зовнішнє, для її реалізації потрібно установку додаткового реле. Але, з точки зору споживача, важливіше те, скільки блокувань реалізовано в системі, і яких саме - активних або пасивних.
Розглянемо це питання з точки зору охоронних якостей. Два блокування краще за одну, пасивна краще за активну, вбудована дещо краще за виносну, а ще краще дистанційна. Сенс дистанційного блокування в наявності в системі спеціального електронного реле. Воно частенько схоже на звичайне, яке не пов'язане дротами з блоком, а сигнал, що управляє, отримує по штатній проводці автомобіля або радіоканалу. Дистанційні блокування зазвичай пасивні, хороші вони на досить дорогих, складно влаштованих автомобілях.
На вітчизняних карбюраторних автомобілях толку від них мало. На жаль, для подібних автомобілів не представляється можливим зробити гідне блокування.
Є пристрої, які начебто відносяться до сигналізації, але є незалежними виробами, - це приводи і модулі центрального замку, модулі склопідйомників, додаткові датчики, і інші.
Пейджер в нашому контексті - це автопейджер. Майте зважаючи на, що компанії пейджингового зв'язку поширюють абсолютно інші пейджери. Пейджер автосигналізації складається з блоку-передавача, що встановлюється в салоні автомобіля і брелока-приймача. Він призначений для роботи поза зоною чутності сирени. При спрацьовуванні сирени сигналізації приймач пейджера теж подає свій "голос", інформуючи хазяїна про тривогу. Пейджери розрізняються по частотах радіоканалу і по дальності дії.
Варто відмітити також, що деякі сигналізації можуть працювати в режимі імобілайзера (мають функцію імобілайзера), коли при автоматичній постановці на охорону включається не сигналізація, а тільки блокування двигуна.
Сервісні функції
Визначившись з фірмою можна поговорити вже і про сервісні можливості автосигналізації. На даних момент їх існує велика кількість і просто неможливо розповісти про усіх. Тому зупинимося на найбільш популярних і таких, що часто зустрічаються.
Відкриття/закриття замків дверей при постановці/знятті з охорони. Так звана функція "центрального замку";
Закриття вікон і люка. Для деяких саме ці функції є просто незамінними.
Окреме відкривання багажника : багажник відкривається по команді з брелока, а двері салону в цей час знаходяться під охороною - зручно їздити за покупками;
Дистанційний запуск двигуна;
Функцію VALET : відключення сигналізації при передачі її в автосервіс, що позбавляє вас від необхідності передавати брелок його працівникам;
Можливість експлуатації машини без брелка;
Безшумна постановка на охорону.
|