Як правильно вибрати акумулятопну батарею. Нормальна робота акумуляторної батареї, за умови дотримання правил експлуатації, коливається між трьох - п'ятьма років. Автомобіль, на який він встановлений, призначений для більше більшого терміну експлуатації. Тому, як не крути, рано чи пізно, власникові транспортного засобу доводитися йти в магазин.
Ось тут те і виникають проблеми.
Якщо раніше, в роки СРСР, вони проявлялися із за того, де його знайти, то в справжні час, навпаки, велика кількість ставить в безвихідь майбутню купівлю.
Маючи намір купити АКБ, поставте перед собою питання: "Як? Скільки? І за яких умов працюватиме куплена батарея"?. Звичайно, не випускайте з уваги марку, модель і тип транспортного засобу.
Акумуляторна батарея, як певна місткість, має свій об'єм. Тільки особливістю є те, що це електрична місткість. Вимірюється місткість акумулятора в ампергодинах. У випадку з акумуляторною батареєю вивід чим більше, тим краще обгрунтований. Акумулятор з великою місткістю здатний більше віддавати енергії при запуску двигуна, а значить його можна довше "крутити" взимку, забезпечити енергією більша кількість споживачів - сигналізація, аудіо система, автомобільний холодильник і так далі.
Але є одне але! Збільшення місткості можливе на тих автомобілях, виробники яких не обмежує цього. Тому уважно вивчите інструкцію з експлуатації, проконсультуйтеся у ділера. Якщо таких заборон немає, а Вам все-таки потрібне АКБ з підвищеної місткості, з тих же джерел упізнайте який найбільш потужний акумулятор можна встановити на автомобіль. Не забувайте, що автомобіль має штатне місце, а об'єм електричний часто залежить від об'єму математичного.
Іншими словами габарити акумуляторної батареї повинні підходити під конструктивні особливості конкретного транспортного засобу.
Приблизна місткість акумуляторної батареї, яка потрібна для нормальної роботи легкового автомобіля наступна, :
карбюраторні двигуни об'ємом до 1,2 літра зможуть задовольнитися місткістю 45 Аг, відповідно від 1,2 до 1,8 і від 1,8 до 2,5 літрів - 55 Аг і 65 Аг;
бензинові автомобілі, конструктивною особливістю яких є наявність уприскування палива, об'ємом двигуна до 1,6/ від 1,6 до 2,5 літрів відповідно до 44/ 55 Аг;
дизельні двигуни легковичків - до 1,5 літрів/ від 1,5 до 2,2 літрів відповідно до 55/ 65 Аг.
Не мало залежить тип АКБ від регіону в якому він експлуатуватиметься. Найточніше немає від його природних особливостей. Залежно від погоди, температурного режиму в акумуляторі підвищуватиметься або знижуватиметься щільність електроліту. Не потрібно бути великим ученим, що б знати про те, що чим вище щільність у рідини, тим вище у неї в'язкість. Чим це загрожує для акумуляторної батареї? Щільніший електроліт важче проходить через пластини, внаслідок чого хімічні процеси в банках сповільнюються.
Відбувається це як правило в холодну пору року. А взимку для запуску двигуна потрібно більше витрат електроенергії, оскільки стартеру доводитися провертати холодний колінчастий вал по маслу, що загусло. Багато статистичних даних показують, що для зимових умов місткість для акумуляторної батареї потрібна на 10 - 15 Ач вище.
Особливістю конструкції будь-якого АКБ є його пластини. По своєму складу це досить крихкі речі. Трясіння, толк, попадання в ями ведуть до їх руйнування. Як наслідок - замикання і вихід його з ладу. Виробники акумуляторних батарей для автомобілів класу позашляховиків випускають так би мовити посилені спеціальними конвертами - сепараторами. Дані АКБ можна порадити усім власникам транспортних засобів що знаходяться в сільській місцевості.
Читайте також цікаве >>> Автомобильный аккумулятор. Советы по эксплуатации
При частішій експлуатації батареї впродовж дня, що неодноразово повторюється впродовж місяця, роки в режимі пуск - короткий пробіг - зупинка, веде до того, що акумуляторна батарея не устигає зарядитися. Водіям, що використовують такі режими необхідно придбавати АКБ з низькими властивостями саморозрядки.
Як продовжити життя своєму аккумулятору.
Типи і терміни служби
Наявні в продажі акумуляторні батареї, як правило, відносяться до категорій малообслуговуваних або таких, що не обслуговують. Перші завдяки досконалішій конструкції украй рідко потребують доливки дистильованої води - зазвичай рівень знижується не раніше, ніж через рік-півтора після початку експлуатації.
Як малообслуговувані, так і не обслуговуючі батареї за сприятливих умов експлуатації служать достатньо довго - 4-5, а іноді і 7-9 років. Проте, небагато щасливчиків використовують закладений потенціал повністю: у більшості термін служби батареї обчислюється чотирма роками, деякі міняють "хранительку енергії" вже після третього сезону, а окремі автовласники примудряються купувати новий акумулятор мало не щороку!
Що ж впливає на термін служби акумуляторної батареї настільки істотно, що у деяких вона працює усього 20-30% від заявленого терміну?
Не усі батареї однакові
Красиво оформлені скриньки з парою клем схожі один на одного лише зовні. Як правило, тільки якісні батареї при випробуваннях видають схожі результати і за інших рівних умов служать приблизно однаково. Правда, з однією обмовкою - при нормальній експлуатації і тільки у разі, якщо придбана "свіжа" батарея - сухозаряженная, випущена не більше трьох років тому; чи залита, у якої період зберігання з моменту виробництва не перевищує шість місяців.
Сухозаряженные батареї зазвичай зберігають свій заряд впродовж першого року зберігання, потім після заливки електроліту потрібно його заряджання. На жаль, тривалий простій для нової батареї зовсім не нешкідливий - відсутність регулярних циклів заряду/розряду і можливість неминучого саморазряда знижують закладений виготівником ресурс відсотків на двадцять. А тому не дивуйтеся, якщо придбана за привабливою ціною прострочена імпортна батарея іменитого виробника прослужить не більше за дешеву.
Акуратність над усе
Ще якихось п'ятнадцять років тому в кожному посібнику з автосправи неодмінно описувалося, яким чином виміряти щільність електроліту і навіть самостійно відремонтувати АКБ, розібравши її і зібравши! Сучасні батареї не змушують прибігати до таких заходів - для підтримки їх в повній "боєготовності" досить не допускати глибокого розряду, регулярно "освіжаючи" її зарядним пристроєм, допомагати батареї в лютий холод "пускачом" і у міру потреби доливати дистильовану воду.
Саму батарею треба тримати в ідеальній чистоті, регулярно протираючи корпус і клеми. Підвищена щільність електроліту - джерело прискореного руйнування акумуляторних пластинів, а знижена (при розрядці більш ніж на 25%) - винуватець сульфатации пластинів або замерзання електроліту при мінусових температурах, що знижують термін служби батарей.
Хронічний недозаряд
Цілком можлива ситуація, коли упродовж багатьох днів батарея більше часу працює в режимі розряду, ніж заряджається. Річ у тому, що відразу після пуску взимку зазвичай включається цілий ряд додаткових споживачів енергії - "піч", склоочисники, обігрів заднього скла і часто ближнє світло. Особливо страждають АКБ "радянських" машин, у яких необхідна кількість електроенергії для зарядки виробляється при оборотах двигуна не нижче 2500-3000 об/хв!
А де їх "узяти" в місті, коли половину шляху на роботу доводиться "повзти" в пробках майже на неодружених оборотах? Ось і виходить, що батарея експлуатується в режимі постійного "недоїдання", що призводить до природної розрядки?
Значення має розмір
Багато автомобілістів при купівлі нової батареї віддають перевагу виробу з більшою місткістю, чим у штатного акумулятора, мотивуючи це тим, що вона і крутить краще, і розряджається повільніше. На жаль, така батарея (в порівнянні з "приписаною" штатною) приречена на "ранню смерть", оскільки "великий" акумулятор просто повністю не заряджатиметься! А постійний недозаряд призводить до швидкого зниження місткості. Саме тому "монстр" місткістю 75 Ач прослужить менше за рідну 55-у?
За бажання батарею можна постійно дозаряджати після поїздок, але будемо реалістами - подібний "ритуал" проробляють одиниці. Більшість же просто ігнорує заряджання, виправдовуючи свою безпечність "об'ємистістю" батареї і тим, що вона нова. І абсолютно марно!
Від гвинта!
На жаль, багато автомобілістів експлуатують своїх "залізних коней" з порушеними регулюваннями систем живлення і запалення, що призводить до ускладненого запуску двигуна. Адже для АКБ найбільш згубний саме струм стартера, що досягає сотень ампер! Якщо впродовж дня недбайливий власник по декілька разів крутить стартер, а кожен пуск триває секунд 15-20, то через один-два зимових сезону (у кращому разі!) батарея почне "скисати"?
Додаткове устаткування
Навіть при справній заводській "електрику" можливі ситуації, коли батарея поступово розряджається. Причина в тому, що, окрім штатних споживачів електроенергії, є всілякі додаткові: приводи замків, дзеркал і стекол, додаткові протитуманні фари і стоп-сигнали, компресор для підкочування шин і, зрозуміло, потужна аудіосистема!
Навіть скромний двоканальний підсилювач потужності споживає пристойну кількість енергії - вже після 15-хвилинної демонстрації можливостей аудіосистеми вольтметр висвічує під навантаженням жалюгідні 11,4 В замість звичних 12,5 В! Словом, любителі потужних аудіоустановок, майте на увазі - іноді инсталляторы соромливо умовчують про те, звідки брати запас електроенергії для "дракона" - підсилювача, це питання вирішується тільки одним шляхом - заміною генератора потужнішим і установкою пари АКБ.
Як правильно експлуатувати акумулятор. 1. Зберігання і транспортування.
- Сухозаряджені акумулятори не вимагають обслуговування. Зберігати їх слід в сухому прохолодному приміщенні при плюсовій температурі, недопускаючи замерзання.
- Залиті акумулятори слід заряджати, коли щільність електроліту опускається не нижче 1,21 кг/л.
- Транспортування і зберігання залитих акумуляторів робиться у вертикальному положенні, щоб уникнути виливання кислоти.
- При транспортуванні не допускайте перекидання акумулятора.
2. Зарядка акумулятора.
- В сухозаряженные акумулятори залийте електроліт, заряджання не потрібно.
- При заливці температура акумулятора і електроліту має бути не нижче 10 градусів.
- Відкрийте пробки банок.
- Заповните усі банки електролітом за стандартом VDE 0510 з щільністю 1,28 кг/л (для тропічних країн 1,23 кг/л) до відмітки на корпусі або 15 мм над пластинами.
- Дайте акумулятору постояти 15 хвилин, потім злегка погойдайте корпус, при необхідності долийте електроліт.
- Щільно закрутите або відповідно втиснете пробки, видалите з поверхні акумулятора частки електроліту.
- акумулятори, що Поставляються в залитому виді, готові до установки і експлуатації.
Примітка: якщо при низькій температурі або в результаті несприятливих умов зберігання акумулятор не дає необхідної потужності, потрібна його зарядка.
3. Установка акумулятора.
- Перед установкою або зняттям акумулятора заглушите двигун і вимкнете електроустаткування.
- Уникайте короткого замикання із-за залишеного в руховому відсіку інструменту.
- Перед зняттям акумулятора спочатку від'єднаєте клему "мінус" (-), а потім клему "плюс" ( ).
- Перед установкою протріть насухо майданчик, на який встановлюється акумулятор.
- Міцно закріпите акумулятор.
- Термінали і клеми очистите від бруду і змастіть тонким шаром мастила, що не містить кислоти.
- Під'єднаєте спочатку клему "плюс" ( ), а потім клему "мінус" (-), переконаєтеся в тому, що клеми міцно закріплені.
4. Зарядка акумулятора після зняття з автомобіля.
- Перед зарядкою перевірте рівень електроліту і при необхідності долийте в банки дистильовану воду до відмітки на корпусі або 15 мм над пластинами.
- Перед зарядкою акумулятор слід зняти, щоб не пошкодити автомобіль.
Увага: дотримуйте положення інструкції з експлуатації
автомобіля відносно порядку від'єднання акумулятора!
- Зарядку акумулятора робіть тільки постійним струмом. Під'єднаєте клему "плюс" ( ) зарядного пристрою до терміналу "плюс" ( ) акумулятора і клему "мінус" (-) зарядного пристрою до терміналу "мінус" (-) акумулятора.
- Включите зарядний пристрій тільки після його підключення до акумулятора. Після закінчення зарядки спочатку вимкнете зарядний пристрій, а потім від'єднаєте його від акумулятора.
- Зарядку рекомендується здійснювати силою струму рівної одній десятій місткості акумулятора, наприклад: 44 Ач: 10 = 4,4 А (сила струму зарядки).
- Температура електроліту при зарядці не повинна перевищувати 55 градусів. Якщо температура вища за це значення, зарядку слід перервати.
- Зарядка завершена, якщо сила струму опускається до нульової відмітки або більше не знижується, або якщо автоматичний зарядний пристрій відключається.
- Зарядку проводите в провітрюваному приміщенні. Увага: Під час зарядки акумулятора утворюється вибухонебезпечний газ! Забороняється використання відкритого полум'я, сірників і паління!
5. Обслуговування.
Для забезпечення тривалого терміну служби акумулятора дотримуйте
наступні правила:
- Стежите за тим, щоб верхня кришка акумулятора завжди була чистою і сухою.
- Регулярно перевіряйте рівень електроліту і при необхідності доливайте в банки дистильовану воду. Ніколи не додайте кислоту! При значній втраті води перевірте у фахівця регулятор напруги.
- Ніколи не використовуйте так звані модифікатори і улучшители!
6. Допомога при запуску двигуна.
- У зв'язку з тим, що в автомобілі встановлена чутлива електроніка, допомога в запуску двигуна рекомендується здійснювати тільки спеціальними пусковими пристроями (стартовими бустерами).
- При наданні допомоги в запуску двигуна методом "від автомобіля до автомобіля" у момент від'єднання клеми може виникнути пікова напруга, що приведе до ушкодження або повного виведення із ладу електроніки.
- Тому строго дотримуйте наступні правила при використанні кабелів для запуску двигуна :
- Для запуску двигуна використовуйте сертифікований кабель, наприклад за стандартом DIN 72 553.
- Дотримуйте інструкцію по використанню кабелю для запуску двигуна.
- Сполучайте акумулятори тільки з однаковою номінальною напругою.
- Перед під'єднуванням кабелю заглушите обидва двигуни!
- Спочатку з'єднаєте обидва полюси "плюс", потім полюс "мінус" автомобіля, що надає допомогу, з масою (металевою частиною) автомобіля, якому виявляється допомога в запуску двигуна.
- Включити стартер автомобіля, якому виявляється допомога в запуску двигуна, не більше ніж на 15 секунд, не запускаючи двигун допомагаючого автомобіля.
- Від'єднання кабелю робите в зворотній послідовності.
7. Від'єднання і зберігання акумулятора.
- Зарядите акумулятор і зберігаєте його в прохолодному місці.
- Якщо акумулятор залишається в автомобілі, від'єднаєте клему "мінус".
- Регулярно перевіряйте зарядку акумулятора.
Популярні статті
|