Ціна безпеки? Напевно, будь-який український водій навскидку назве ціну на отримання талона про проходження техогляду в своєму регіоні. В цілому, витрати при проходженні ТО виглядали, приблизно, так: Страховка ЦВ: від 243 грн.; Транспортний збір: в разі відсутності квитанцій про сплату за 2010 р., оплачується тільки за 2010 р. Сума залежить від об'єму двигуна; Ремонт автомобіля: залежить від обсягу робіт; Проходження діагностики на сертифікованому СТО: 100 - 180 грн.; Штрафи; При наявності ГБО: довідка близько 150 грн.; Талон ТО: 100 грн. Разом: від 550 грн. + Штрафи + транспортний збір + ремонт автомобіля + довідка по ГБО. Проте за неофіційними даними, більше половини автолюбителів вважають за краще не стояти в черзі, а відразу купити талон. І це при тому, щоб отримати його швидко і без проблем, "по дзвінку", потрібно викласти кругленьку суму вдвічі більшу офіційної. Ясна річ, до безпеки руху ця перевірка давно вже має лише непрямий стосунок. Втім, на більше вона й не претендує: за офіційною статистикою ДАІ, технічними несправностями викликано всього 0,3% аварій.Виходить, що в кожному разі скасування техогляду помітного впливу на аварійність не надасть.
Боротьба з корупцією: старі й нові схеми Однак, на думку експертів, сфера техогляду - одна з найбільш корумпованих в країні. Тому цю "лавочку" і прикрили. У всякому разі, так вважають парламентарії, які підтримали президентський проект закону. За словами народного депутата від КПУ Валерія Бевза, головне завдання цього закону - прибрати корупційну схему з рук правоохоронних органів, мали монопольне право на здійснення техогляду автотранспортних засобів. Відтепер ця процедура буде здійснюватися на відповідних сертифікованих станціях ТО. Втім, поки таких станцій в країні недостатньо. "Тут є проблема суто організаційна, управлінська. Оскільки у нас в Україну для того, щоб якісно, вчасно, а головне без серйозних проблем для власників автотранспорту проводити техогляд, держава потребує близько 5 тисяч станцій техобслуговування, оснащених відповідною технікою. Це проблема. Але ядумаю, протягом року-півтора закон запрацює на повну потужність ", - запевнив парламентарій. За його словами, в законі є й інші прогалини. По-перше, він не забороняє страховим компаніям змушувати автовласників проходити техогляд тільки на обраних станціях ТО. А це провокує нову корупційну схему. По-друге, на думку депутата, корупція може пересунутися від правоохоронців до транспортників. "Виходячи з того, що ми сьогодні перенесли всі проблеми проведення ТО від правоохоронних органів до станцій техогляду, відповідно, і сертифікацію цих станцій будуть проводити Міністерство транспорту та зв'язку. Тут тепер ми орієнтовно будемо шукати корупційну складову", - сказав він.
Привід для перевірки "на око" Варто зазначити, що в законі залишився ще один не просто пробіл, а справжня прірва для корупційних діянь. Так, парламент при прийнятті документа не захотів врахувати поправку народного депутата від НУ-НС Юрія Кармазіна про те, щоб виключити з переліку причин для зупинки транспортного засобу співробітниками ДАІ довідку про проходження техогляду. Так, тепер інспектор буде "на око" визначати технічний стан автомобіля при зупинці. "Є закон про міліцію, його ніхто не відміняв. Для цього прописати в цьому законі, як пропонував Кармазін, в яких випадках співробітник ДАІ має право зупиняти автотранспортні засоби, неможливо. Отже, за працівником ДАІ залишається право зупинити водія, якщо технічний стан його транспортного засобу викликає питання. "На око". Іншого на жаль немає ", - пояснив позицію Ради Валерій Бевз. У свою чергу, народний депутат від Партії регіонів, представник Президента в парламенті Юрій Мірошниченко пояснив, що скасування обов'язкового технічного огляду не передбачає додаткових функцій для інспекторів Державтоінспекції та покладає повну відповідальність за стан автомобіля на його власника. "Ми забрали цю надмірну зарегульованість, яка провокувала порушення", - повідомив він. За словами депутата, тепер "вимагати ніхто нічого не буде". "Буде застосовано європейський досвід ... Ніяких додаткових повноважень працівникам ДАІ цей закон не дає", - підкреслив парламентарій. Зокрема, за словами Мірошниченка, відтепер працівники ДАІ отримають можливість контролювати безпеку дорожнього руху тільки через інструмент контролю, а не через інструмент дозволів. Як це буде відбуватися в реальності - автомобілістам доведеться відчути в найближчі місяці.
Талон ТО - просто папірець У той же час, Юрій Мірошниченко звернув увагу на те, що талон технічного огляду, який сьогодні скасовано, був просто папірцем, не відображає реальний стан автомобіля. "Відповідальність за стан автомобіля покладено на власника транспортного засобу, як це діє і зараз", - підкреслив він. Парламентарій нагадав, що і сьогодні "жоден водій або власник транспортного засобу не має права виїжджати на дорогу якщо автомобіль не справний". У той же час, за його словами, в українських реаліях процедура проходження техогляду "в певній мірі була профанацією". "Навіть якщо припустити, що на момент ТО автомобіль був справний, через місяць, два, рік він міг бути вже несправним. За законом і до цього, власник авто ніс відповідальність за стан авто на момент руху. Тобто, цей талон нічого не давав з точки зору гарантії технічну справність автомобіля ", - пояснив депутат. "Цей папірець (талон техогляду - ред.) Не відображала реальну ситуацію, пов'язану з технічним стан автомобіля протягом усього періоду", - вважає парламентарій.
Водій зобов'язаний ... Взагалі-то, незалежно від наявності або відсутності заповітного талона, спочатку ясно, хто буде визнаний винним, якщо аварія викликана технічною несправністю. Є в ПДД пункт 2.3: "Для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов'язаний: перед виїздом перевірити і забезпечити технічно справний стан і комплектність транспортного засобу, правильність розміщення та кріплення вантажу ... слідкувати за правильністю розміщення та кріплення вантажу, технічним станом транспортного засобу .. . ". Крім того, згідно із пунктом 31.4: "Забороняється експлуатація транспортних засобів відповідно до законодавства за наявності ... технічних несправностей і невідповідності вимогам ...", які стосуються несправності робочої гальмівної системи, рульового управління, зчіпного пристрою (у складі автопоїзда), негорящіх (відсутніх ) фарах і задніх габаритних вогнях в темний час доби або в умовах недостатньої видимості і пр. Трапся аварія за однією з цих причин, ДАІ та суд покладуть провину на водія, а страхова компанія відмовиться відшкодувати йому збитки.
Куди йдуть гроші? У зв'язку з цим, не дивно, що добросовісні водії проходили і будуть проходити ТО."Кожен водій зобов'язаний стежити за станом автомобіля. Якщо ми говоримо про те, що скасування ТО призведе до поліпшення або погіршення стану на дорогах, то я в цьому дуже сумніваюся. Нові автомобілі, які знаходяться на гарантії тарегулярно проходять ТО по гарантійним строкам. Старі авто ремонтуються наприватних СТО ... Власне, фіксації, чи проходив автомобіль тО сьогодні немає.Але її обов'язково придумають ", - повідомив народний депутат від БЮТ-Батьківщина Юрій Прокопчук, підтверджуючи побоювання автомобілістів, які очікують від влади якоїсь нової каверзи. Багато водіїв сьогодні говорять, що передача повноважень від ДАІ на СТО тільки змінить кишеню беруть "подяка". Крім того, за словами парламентарія, автомобілі в тому чи іншому регіоні"можуть приписати до певного СТО, яка належить керівнику області або району"."Ті ж губернатори будуть курирувати цю справу і отримувати з цього прибуток", - вважає депутат.
Джерело: http://ubr.ua |